DYSTRYBUCJA1.
Ostatnia Rodzina (reż. Jan P. Matuszyński),
2.
Mustang (reż. Deniz Gamze Ergüven),
3.
Nasza młodsza siostra (reż. Hirokazu Kore-eda),
4.
Kwiat wiśni i czerwona fasola (reż. Naomi Kawase),
5.
Kosmos (reż. Andrzej Żuławski),
6.
Komuna (reż. Thomas Vinterberg),
7.
Szukając Kelly (reż. Thomas Bidegain),
8.
Pod opieką wiecznego słońca (reż. Witalij Manski),
9.
Paterson (reż. Jim Jarmusch),
10.
Zupełnie Nowy Testament (reż. Jaco Van Dormael).
Druga, niepunktowana dziesiątka:
11.
Nawet góry przeminą (reż. Jia Zhang-ke),
12.
Co przynosi przyszłość (reż. Mia Hansen-Løve),
13.
Carol (reż. Todd Haynes),
14.
Egzamin (reż. Cristian Mungiu),
15.
Wejście smoka! (reż. Mani Haghighi),
16.
Lucyfer (reż. Gust Van Den Berghe),
17.
El Clan (reż. Pablo Trapero),
18.
Mając 17 lat (reż. André Téchiné),
19.
Fusi (reż. Dagur Kári),
20.
Powrót (reż. Simon Stone).
W roli "oczka" tradycyjnie film, który dostarczył mi w minionym roku najwięcej specyficznej frajdy:
21.
Zwierzogród (reż. Byron Howard i Rich Moore).
Specjalne wyróżnienie dla klasyki w dystrybucji (choć mam wątpliwości, czy ktoś ten film w ogóle ponownie do dystrybucji wprowadzał – w każdym razie grał go na szeregowych, codziennych seansach, bez żadnej etykietki typu "pokaz specjalny", na przełomie lipca i sierpnia 2016 DCF jako "ulubiony film papieża Franciszka" z okazji Światowych Dni Młodzieży, nie wyświetlając wszakże starej kopii 35 mm, tylko cyferkę):
Uczta Babette (reż. Gabriel Axel).
FESTIWALE I PRZEGLĄDY1.
Toni Erdmann (reż. Maren Ade) [Europejskie Nagrody Filmowe],
2.
Ixcanul (reż. Jayro Bustamante) [BRAVE: Forbidden CINEMA],
3.
Atak serca (reż. Nawapol Thamrongrattanarit) [Pięć Smaków],
4.
Student vel
Uczeń (reż. Kiriłł Sieriebriennikow) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
5.
Po burzy (reż. Hirokazu Kore-eda) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
6.
Yoga Hosers (reż. Kevin Smith) [American Film Festival],
7.
Jamnik (reż. Todd Solondz) [American Film Festival],
8.
Drodzy biali ludzie (reż. Justin Simien) [American Film Festival],
9.
Życie Kabaczka (reż. Claude Barras) [Dni Filmowe LUX],
10a.
Długie przeprosiny (reż. Miwa Nishikawa) [Pięć Smaków],
10b. [ex aequo]
The Garbage Helicopter (reż. Jonas Selberg Augustsén) [IFF Rotterdam Live].
KLASYKA NA FESTIWALACH I PRZEGLĄDACH1.
Ptaszki, sieroty i głupcy (reż. Juraj Jakubisko) [Czechosłowacka Nowa Fala],
2.
Intymne oświetlenie (reż. Ivan Passer) [Czechosłowacka Nowa Fala],
3.
Riff-Raff (reż. Ken Loach) [Europejskie Nagrody Filmowe],
4.
Piękna praca (reż. Claire Denis) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
5a.
Spirited Away. W Krainie Bogów (reż. Hayao Miyazaki) [Festiwal Filmowy Kino Dzieci],
5b. [ex aequo]
Alicja w miastach (reż. Wim Wenders) [Wim Wenders – retrospektywa].
Na koniec jak zwykle
antynagrody – w tym roku znów po pięć miejsc, ale po sześć tytułów, i jak zawsze nie są to bynajmniej najgorsze filmy, jakie widziałem w danym roku, tylko najbardziej bolesne rozczarowania.
DYSTRYBUCJA1.
Udar słoneczny (reż. Nikita Michałkow),
2.
Hel (reż. Katarzyna Priwieziencew i Paweł Tarasiewicz),
3.
Ojciec (reż. Artur Urbański),
4.
Walser (reż. Zbigniew Libera),
5a.
W spirali (reż. Konrad Aksinowicz),
5b. [ex aequo]
Tysiąc i jedna noc – cz. 3, oczarowany (reż. Miguel Gomes).
FESTIWALE I PRZEGLĄDY1.
Niewidzialne. Istota patrzenia (reż. Dryden Goodwin) [Millennium Docs Against Gravity Film Festival],
2.
Antibirth (reż. Danny Perez) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
3.
Rzecz (reż. Nanni Moretti) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
4.
Człowiek-scyzoryk (reż. Dan Kwan i Daniel Scheinert) [American Film Festival],
5a.
Ślicznotki (reż. Melisa Liebenthal) [Tydzień Nowego Kina Argentyńskiego],
5b. [ex aequo]
Piękne dni w Aranjuezie (reż. Wim Wenders) [Wim Wenders – retrospektywa].
Kończymy dwoma filmami klasycznymi, na projekcjach których dostałem wścieklizny

1.
Arrebato (reż. Iván Zulueta) [T-Mobile Nowe Horyzonty],
2.
Skrzydła motyla (reż. Juanma Bajo Ulloa) [T-Mobile Nowe Horyzonty].