Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa
„Artysta i sztuka w filmie”
organizowana przez Studenckie Koło Filmowe „Kinematograf”
przy współpracy z Instytutem Kultury i Komunikowania
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie, 31 maja-1 czerwca 2010
31 maja
11.00 – 12.00 – rejestracja uczestników (aula 344)
12.00 – 12.15 – otwarcie konferencji przez patronów naukowych:
prof. dr hab. Wiesław Godzic, prorektor SWPS oraz prof. dr hab. Anna Zeidler-Janiszewska (aula 344)
12.15 – 12.45 – dr Radosław Muniak (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej),
„Jestem gniewem Bożym” Klaus Kinski - filmowy portret artysty/szaleńca
12.45 – 13.15 – dr Piotr Kletowski (Uniwersytet Jagielloński), Życiopisanie – problem biografii twórców filmowych w analizach monograficznych. Analiza problemu na przykładzie twórczości Pier-Paolo Pasoliniego
13.15 – 13.45 – dr Iwona Grodź (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu),
Filmowe sny artysty. Kilka uwag o „Snach” Akiry Kurosawy
13.45 – 14.15 – dyskusja
14.15 – 14.45 – przerwa kawowa (sala 351)
14.45 – 16.45 – obrady w sekcjach:
sekcja I – Między filmem a literaturą (aula 344)
Moderator: dr Aleksandra Drzał-Sierocka
14.45 – 15.05 – mgr Anna Jawor (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej), „Godziny” późnych wnuków
15.05 – 15.25 – Anna Kurowicka (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej), „Artysta to wszak istota samotna”. Pisarze, ich inspiracje i proces twórczy w filmach na przykładzie filmów „Godziny” i „Capote”
15.25 – 15.45 – Marta Madejska (Uniwersytet Łódzki), Who is Harvey Pekar?
15.45 – 16.05 – Iga Wójcik (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej), Prozatorskie motywy w filmach Tadeusza Konwickiego
16.05 – 16.25 – mgr Krzysztof Kasiński (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej), Bycie inspirowanym i inspirowanie na kanwie filmu „Narodziny Narodu” („The Birth of a Nation”) w reżyserii Davida Warka Griffitha
16.25 – 16.45 – dyskusja
sekcja II – Film jako jedna z dziedzin (nie)artystycznej działalności (sala 352)
Moderator: dr Radosław Muniak
14.45 – 15.10 – mgr Anna Małyszko (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej), „Casanova” Federico Felliniego – film, anty-film czy teatr na ekranie? Przyczynek do pytania o granice dzieła filmowego
15.10 – 15.35 – Ilona Gołębiewska (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Sztuka i jej terapeutyczne znaczenie w filmie jako forma oddziaływania w dziedzinie filmoterapii – tradycja czy nowość?
15.35 – 16.00 – mgr Katarzyna Rodek (Akademickie Radio Kampus 97,1fm/Uniwersytet Warszawski), Cytaty filmowe w muzyce
16.00 – 16.25 – mgr Matylda Szewczyk (Uniwersytet Warszawski), Życie jako twórczość – o bohaterach sztuki Lynn Hershman Leeson
16.25 – 16.45 – dyskusja
16.45 – 17.45 – przerwa obiadowa (restauracja na parterze)
17.45 – 19.15 – „Odrobina Offu”: projekcja filmu i etiud filmowych Macieja Buchwalda: „Nie ma o czym milczeć”, „Od jutra”, „Retrorandka”, „Krótki film na białym tle”, „Modern Talking”; po projekcji panel dyskusyjny
1 czerwca
10.00 – 10.30 – pokaz kolekcji mody Marty Kłosińskiej (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej) powstałej z inspiracji muzyką do filmu „Admirał”; pokazowi towarzyszyć będzie instalacja dźwiękowa przygotowana przez
mgr Katarzynę Rodek (Akademickie Radio Kampus 97,1fm/Uniwersytet Warszawski) (aula 344)
10.30 – 13.40 – obrady w sekcjach:
sekcja III – Czy film można namalować?
O związkach sztuki filmowej i malarstwa
(aula 344) Moderator: dr Radosław Muniak
część 1:
10.30 – 11.00 – mgr Stanisław Dunin-Wilczyński (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Artysta „wpisany” w swoje dzieło – „Las Meninas” Diego Velazqueza i „New Nightmare” Wesa Cravena
11.00 – 11.30 – mgr Adam Trwoga (Uniwersytet Warszawski), Styl malarski w filmach Carla Th. Dreyera
11.30 – 12.00 – Joanna Żak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), „Reżyserować pędzlem” o filmowo-plastycznej twórczości Sergieja Paradżanowa
12.00 – 12.30 – przerwa kawowa
część 2:
12.30 – 13.00 – Diana Dąbrowska (Uniwersytet Łódzki), Caravaggio c’est moi
13.00 – 13.30 – Karolina Bednarek (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Portrety odmalowane na srebrnym ekranie – czyli filmowe kreacje malarzy
13.30 – 14.00 – dyskusja
sekcja IV – Filmowi autorzy o sztuce i artystach (sala 352) Moderator: dr Aleksandra Drzał-Sierocka
część 1:
10.30 – 10.50 – Bartosz Zając (Uniwersytet Łódzki), Między głosem boga a dialogiem – paradoksy autora eseju filmowego
10.50 – 11.10 – Beata Czarkowska (Uniwersytet Warszawski), Artysta w filmie „Angelus” Lecha Majewskiego. W poszukiwaniu paradygmatu wyobraźni
11.10 – 11.30 – mgr Joanna Malicka (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), Artysta i sztuka w wybranych filmach Woody Allena
11.30 – 11.50 – mgr Radosław Osiński (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), „Ed Wood”, czyli ikony campu wg Tima Burtona
11.50 – 12.10 – przerwa kawowa
część 2:
12.10 – 12.30 – Michał Dondzik (Uniwersytet Łódzki), Grzegorz Królikiewicz – artysta niedualny
12.30 – 12.50 – mgr Dominik Wierski (Pałac Młodzieży w Bydgoszczy/Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), Fosse/Gideon czyli (auto)portret artysty. „Cały ten zgiełk” Boba Fosse’a
12.50 – 13.10 – mgr Anna Miller (Uniwersytet Łódzki), Dlaczego klown jest smutny? Motyw cyrku w twórczości Federico Felliniego
13.10 – 14.00 – dyskusja
14.00 – 14.30 – przerwa kawowa (sala 351)
14.30 – 15.00 – podsumowanie konferencji, ogłoszenie wyników konkursu
na najlepszy referat studencki i doktorancki, wręczenie nagród (aula 344)